Ga naar de inhoud

Wil jij minder stress? Hier begint het mee!

    Stress voelt niet prettig en toch hebben wij hier allemaal weleens mee te maken. De manieren waarop mensen met stress omgaan verschilt enorm. Er zijn zoveel technieken om te leren hoe je stress op een gezonde manier kunt reguleren, maar het verminderen van stress begint daar niet mee.

    ๐—›๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ป๐˜ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐—ธ๐—น๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป. Hoor jij jezelf vaak tegen anderen zeggen dat je het druk hebt, wanneer zij vragen hoe het met je gaat? โ€œGaat goed, druk..โ€ Kom jij niet meer toe aan de dingen die jij belangrijk vindt of de dingen waar jij energie van krijgt? Bestaat je dag uit een reeks van โ€˜belangrijkeโ€™ klussen en snoep je steeds meer van je persoonlijke tijd af? Dan is het hoog tijd om eens op onderzoek uit te gaan. Het is waarschijnlijk dat jouw lichaam je al een langere tijd signalen geeft. Twijfel je?


    ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐˜€๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ฎ๐—ธ ๐—ธ๐—น๐—ฒ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ธ๐˜‚๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป. Wanneer jij stress signalen een langere periode achter elkaar negeert, zullen de signalen groter worden. En dat uit zich dan weer in lichamelijke รฉn in mentale klachten.

    ๐——๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ผ๐—ฝ ๐˜๐—ถ๐—ท๐—ฑ ๐˜๐—ฒ ๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ถ๐—ด๐—ป๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ท๐—ฒ ๐—น๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐—ฎ๐—ฎ๐—บ ๐—ด๐—ฒ๐—ฒ๐—ณ๐˜, ๐—ธ๐˜‚๐—ป ๐—ท๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐˜‚๐˜€ ๐˜€๐˜๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐˜€ ๐—ธ๐—น๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ธ๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ป. Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Vooral omdat jij al allerlei dingen hebt bedacht, waardoor je jezelf keer op keer overhaalt om gewoon door te gaan. Dat komt door je brein en door de manier waarop je brein is geprogrammeerd.

    Lees ook: 5 tips waarmee je stress kunt verminderen.

    ๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ด๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐—ป wanneer je de stress klachten langdurig blijft negeren, is globaal terug te zien in de bijgevoegde afbeelding. De stress in je lichaam zal chronisch worden en dit kan zich uiten in een burn-out of zelfs een depressie. De lichamelijke klachten en de mentale klachten zullen toenemen. Hoe dit er voor jou uitziet, is niet te voorspellen. Het kan zijn dat jij bijvoorbeeld geen last hebt van paniekaanvallen, maar wel een verhoogde hartslag hebt. Iedereen is anders. Wel worden de problemen die in de afbeelding te zien zijn, vaak gezien bij mensen met chronische stress.

    Langdurige of chronische stress veroorzaakt vervelende stress klachten. Pak de oorzaak van je klachten aan met Smart-Thinking , doelgerichte coaching.
    Chronische stress kan vervelende stress klachten veroorzaken.

    ๐—ช๐—ฎ๐˜ ๐—ป๐˜‚?
    Nu is het belangrijk dat jij eerlijk bent tegen jezelf. Ervaar jij stress en blijft de stress aanhouden? Geef dat toe naar jezelf. Ja, je hebt last van stress. Ja, je hebt hier al een langere periode last van. Ja, het klopt dat jij het niet comfortabel meer vindt. Ja, de stress belemmert jou om te doen wat je het liefste zou willen. En ja, je ervaart klachten die stress gerelateerd kunnen zijn. Kun jij volledig ja zeggen tegen jezelf? Dan ben jij er klaar voor om stappen te zetten naar minder stress. Hieronder een video met een aantal tips.

    Wil je op je eigen tempo, stap voor stap leren om stress te verminderen. Start gelijk met onze cursus: Op een gezonde manier omgaan met stress.